*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > ویژه محرم 


آیا می توان یکی از ریشه های قیام عاشورارا در شکست های امویان از مسلمانان در دوران رسول الله(صل اللهعیله وآله وسلم) دانست؟
پرسمان محرم (20)
آیا می توان یکی از ریشه های قیام عاشورارا در شکست های امویان از مسلمانان در دوران رسول الله(صل اللهعیله وآله وسلم) دانست؟
یکی از ریشه های ماجرای خونین کربلا انتقامی بود که بنی امیّه می خواست از شکست های خود در زمان رسول خدا(ص) بگیرد. انتقام کشته شدن پدربزرگ، دایی و برادر معاویه که در جنگ بدر کشته شده بودند. معاویه و پدرش اگرچه بعداز قدرت یافتن مسلمانان و فتح مکه به دست آنان ظاهرا اسلام آوردند امّا به شهادت قراین واضح، هرگز اسلام آنان واقعى نبود و امام على(ع) در چند جاى نهج البلاغه به این نکته اشاره دارد...
 ١٢:١٠ - 1397/07/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
چرا با ظهوراسلام آتش اختلافات بین بنی هاشم و بنی امیّه تشدید شد؟
پرسمان محرم (19)
چرا با ظهوراسلام آتش اختلافات بین بنی هاشم و بنی امیّه تشدید شد؟
قبل از ظهور اسلام قدرت سیاسى و اقتصادى، در اختیار بنى امیّه بود. با ظهور اسلام حشمت ظاهرى قریش در هر دو جبهه، اشرافیّت مادّى و ریاست دینى، مورد تهدید جدّى قرار گرفت. به همین خاطر با تمام قدرت به مبارزه با این آیین تازه برخاستند و برای سرکوب آن به فعالیتهای گسترده ای روی آوردند. بعد از فتح مکه، بنی امیّه به شدّت کینه پیامبر و بنى هاشم را در دل گرفتند و نباید تعجب کرد اگر ببینیم حادثه خونین کربلا به دست همین طایفه رقم خورده است. یزید پس از داستان کربلا با صراحت از انتقام گرفتن از بنى هاشم سخن گفت...
 ١٢:٠٩ - 1397/07/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
بنی هاشم چه امتیازاتی بر بنی امیّه داشته اند؟
پرسمان محرم (18)
بنی هاشم چه امتیازاتی بر بنی امیّه داشته اند؟
اختلاف بنى امیّه با بنى هاشم ریشه در مقامات عالی معنوی بنی هاشم دارد که موجب حسد و بغض بنی امیه می گشت. بنی هاشم از امتیازاتی همچون بعثت رسول خدا از میان آنان، مرتبه بی نظیر علمی، هدایت شدن مردم به وسیله آنها، اصالت خانوادگى و طهارت حَسَب و نَسَب، اسلام آوردن از روی عقیده و فضائل دیگر اخلاقی برخوردار بودند. در مقابل بنی امیه همواره به آلودگی و رسوایی های اخلاقی، شبهه در اصالت نسب، اسلام آوردن از روی ترس و طمع و نیرنگ معروف بودند...
 ١٢:٠٧ - 1397/07/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
مهمترین عامل پیدایش نهضت امام حسین(ع)
پرسمان محرم (17)
مهمترین عامل پیدایش نهضت امام حسین(ع)
گرچه اجابت دعوت مردم کوفه در قیام امام حسین(ع) مؤثر بود، اما مهمترین عامل پیدایش قیام حسینی، امر به معروف و نهی از منکر بود که امام(ع) با عبارات مختلفی در وصیت نامه و خطبه های خود به آن اشاره نموده است، در حالی که اگر دعوت مردم کوفه عامل اساسى بود، وقتى خبر رسید که زمینه رفتن به کوفه منتفى شده است، طبعاً امام از ادامه سفر به سوى عراق صرف نظر مى کرد ولی می بینیم داغ ترین خطبه هاى امام حسین (ع) و شورانگیزترین و پرهیجانترین سخنان او، بعد از ماجراى شهادت حضرت مسلم است...
 ١٢:٠٦ - 1397/07/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
ریشه تاریخی اختلافات بنی امیّه و بنی هاشم به کجا بر می گردد؟
پرسمان محرم (16)
ریشه تاریخی اختلافات بنی امیّه و بنی هاشم به کجا بر می گردد؟
پاسخ اجمالی: دو تن از فرزندان عبد مناف - جدّ سوم پیامبر(ص) - هاشم و عبد شمس نام داشتند. فرزندان هاشم را بنی هاشم و فرزندان عبد شمس را بنی امیّه می گویند. هاشم دارای محبوبیت گسترده ای در میان مردم بود که باعث حسادت امیّه – فرزند عبد شمس – شد و او به بدگویی از عموی خود پرداخت، امّا با افزایش محبوبیت هاشم، امیّه عموی خود را وادار به پذیرش پیمانی کرد که نتیجه ای جز شکست امیّه و تبعید ده ساله او به شام نداشت. بدین ترتیب دشمنی بنی امیه نسبت به بنی هاشم، ریشه تاریخی دارد...
 ١٢:٠٤ - 1397/07/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
آیا اگر کوفیان امام حسین(علیه السلام) را به عراق دعوت نمی کردند باز هم قیام کربلا اتفاق می افتاد؟
پرسمان محرم (15)
آیا اگر کوفیان امام حسین(علیه السلام) را به عراق دعوت نمی کردند باز هم قیام کربلا اتفاق می افتاد؟
پاسخ اجمالی: امام حسین(ع) پیش از آنکه اسمى از دعوت کوفیان به میان آید، در مدینه از بیعت با یزید سر باز زد و در سوم شعبان وارد مکه شد و در آنجا اقامت گزید و به افشاگرى بر علیه یزید پرداخت. وقتی خبر قیام امام(ع) به عراق رسید، مردم کوفه تصمیم گرفتند از ایشان جهت رهبرى خود دعوت کنند و نخستین نامه در دهم ماه رمضان به دست امام رسید. لذا دعوت کوفیان تاثیری در شروع قیام نداشت بلکه فقط بُعد تازه اى به قضیه داد و وظیفه تازه اى براى امام ایجاد کرد...
 ١٢:٠١ - 1397/07/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
مورخین چه شواهد تاریخی مبنی بر کینه یزیداز بنی هاشم و انتقام جویی او از ایشان در جریان کربلا، ارائه نموده اند؟
پرسمان محرم (14)
مورخین چه شواهد تاریخی مبنی بر کینه یزیداز بنی هاشم و انتقام جویی او از ایشان در جریان کربلا، ارائه نموده اند؟
پاسخ اجمالی: سخنان یزید بن معاویه پر از موضع گیری هایی است که نشان از کینه و انتقام جویی او از بنی هاشم در حادثه کربلا دارد؛ مثلا هنگام ورود کاروان اسرا شعرهایی کنایه وار درباره تسویه حساب خون های ریخته شده از اقوامش در جنگ های زمان پیامبر(ص) خواند. همچنین هنگام ورود سرهای مبارک به مجلس، با خواندن اشعاری ضمن نفی نبوت و وحی، اعلام کرد حادثه عاشورا، جزای بنی هاشم در مقابل خون هایی است که از بنی امیه در جنگ بدر ریختند...
 ١٢:٠٠ - 1397/07/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
آیا همانطور که قاضى ابوبکربن عربى اندلسى مالکى گفته، قتل امام حسین(ع)به خاطر مضمون حدیث نبوی مبنی بر «قتل برهم زننده وحت امت اسلامی»، مشروع و موافق شریعت جدش بوده است!؟
پرسمان محرم (13)
آیا همانطور که قاضى ابوبکربن عربى اندلسى مالکى گفته، قتل امام حسین(ع)به خاطر مضمون حدیث نبوی مبنی بر «قتل برهم زننده وحت امت اسلامی»، مشروع و موافق شریعت جدش بوده است!؟
قاضى ابوبكر بن عربى اندلسى در حقیقت نخواسته تشخيص دهد كه عامل اصلى اين این فاجعه، خود يزيد بوده است؛ این عاملان يزيد بودند که در هر فرصتى می خواستند امام حسین(ع) را به قتل برسانند! لذا امام مجبور شدند از مدینه و سپس از مکه خارج شوند. در حقیقت زمینه قیام نظامی را یزید به وجود آورد .علاوه بر این حکومت یزید هم در مساله بیعت و هم در شیوه حکومت مشروع نبود و امام حسین(ع) به خاطر عمل به وظیفه دینی امر به معروف و نهی از منکر، قیام کرد. امّا قاضی فساد و جنایات یزید و احادیث امر به معروف را نخواسته ببیند...
 ١١:٥٧ - 1397/07/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
تاریخ از مخالفت و عدم بیعت امام حسین(ع)با یزیدچگونه یاد می کند؟
پرسمان محرم (12)
تاریخ از مخالفت و عدم بیعت امام حسین(ع)با یزیدچگونه یاد می کند؟
پس از هلاکت معاویه یزید کوشش خود را صرف گرفتن بیعت از مخالفینی کرد که مخالفتشان می‌توانست شورشی علیه او برپا کند. یزید به ولید بن عتبة بن ابی سفیان، والی خود در مدینه، نوشت تا به سرعت از عبدالله بن زبیر و حسین بن علی(ع) بیعت بگیرد. مروان، ولید را نیز واداشت تا همان شب در پی آنها فرستاده و اگر بیعت نکردند...
 ١١:٤٥ - 1397/07/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
نقل‌های تاریخی در مورد حرکت امام حسین(ع)به کوفه چه می‌گویند؟
پرسمان محرم (11)
نقل‌های تاریخی در مورد حرکت امام حسین(ع)به کوفه چه می‌گویند؟
امام حسين(ع) پس از فرستادن مسلم به كوفه، به سمت كوفه حركت كرد. حضرت مسلم بن عقيل، نماینده رسمی امام حسين(ع)، آمادگی مردم کوفه را تأیید کرده بود و دیگر جای تأمل نبود؛ چرا که به طور مطمئن با توجه به نامه‌ها و نامه مسلم، شرایط برای قیام علیه بنی امیّه آماده شده بود. امام در رفتن تسریع کرد، به طوری که در هشتم ذیحجه، یعنی در بحبوحه مراسم حج، با تبدیل عمره تمتع به عمره مفرده عازم عراق گردید. لحظه‌ای تأخیر می‌توانست وضع عراق را دگرگون کند. اضافه بر این احتمال ترور امام در مکه وجود داشته و ماندن حضرت در مکه به هیچ صورتی مصلحت نبود...
 ١١:٣٦ - 1397/07/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
محمد جواد توکلی
منابر اقتصادی ویژه ایام محرم وصفر (10)
محمد جواد توکلی
وَفِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ(الذاريات:19). - امام صادق(ع) : المال لله یضعه عند الرجل ودایع و جوز لهم ان یاکلوا قصدا و ینکحوا قصدا و یرکبوا قصدا و یعودوا بما سوی ذلک علی فقراء المومنین و یرموا به شعثهم فمن فعل ذلک کان ما یاکل حلالا و یشرب حلالا و یرکب حلالا و ینکح حلالا و من عدا ذلک کان علیه حراما (وسائل الشیعه، ج 11، ص 500)...
 ١١:٢٤ - 1397/07/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
محمد جواد توکلی
منابر اقتصادی ویژه ایام محرم وصفر (9)
محمد جواد توکلی
اسلام به جنبه‌های اجتماعی فعالیت‌های اجتماعی نیز اهمیت می‌دهد. اگر مصرف ما باعث تضعیف اقتصاد جامعه اسلامی شود، چنین مصرفی مطلوب نیست. در مقابل، اگر مصرف ما باعث تقویت اقتصاد نظام اسلامی شود، گام برداشتن در این مسیر مطلوب است. در برخی از برهه‌ها علمای ما زمانی که احساس کردند استقلال جامعه اسلامی در خطر است، خودشان در مصرف کالاهای داخلی پیشقدم شده‌اند و حتی گاهی حکم به تحریم کالاهای خارجی داده‌اند...
 ١١:٢٢ - 1397/07/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
محمد جواد توکلی
منابر اقتصادی ویژه ایام محرم وصفر (8)
محمد جواد توکلی
- قال علی(ع) :وَ اللَّهِ مَا كُنْتَ إِلَّا خَفِیفَ الْمَئُونَةِ كَثِیرَ الْمَعُونَة» - فکلوا مما رزقکم الله حلالا طیّبا و اشکروا نعمت الله ان کنتم ایّاه تعبدون (نحل, 114). - کلوا و اشربوا و لاتسرفوا...
 ١١:٢٠ - 1397/07/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
محمد جواد توکلی
منابر اقتصادی ویژه ایام محرم وصفر (7)
محمد جواد توکلی
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص‏): مَلْعُونٌ‏ مَنْ‏ أَلْقَى‏ كَلَّهُ عَلَى النَّاسِ؛ کسی که زحمت خود را بر دوش دیگران بیفکند و از حاصل زحمات دیگران برخوردار شود، ملعون است (الکافی، ج 5، ص 72). امام علی (ع): إِنَ‏ الْأَشْيَاءَ لَمَّا ازْدَوَجَتْ‏ ازْدَوَجَ الْكَسَلُ وَ الْعَجْزُ فَنُتِجَا بَيْنَهُمَا الْفَقر؛ چون کسالت و ناتوانی با هم جمع گردند فقر ر ا به دنبال می‌آورند. (كافی، ج‏5 ؛ ص86)...
 ١١:١٨ - 1397/07/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
محمد جواد توکلی
منابر اقتصادی ویژه ایام محرم وصفر (6)
محمد جواد توکلی
قتصادی مقاوم است که مردمش مقاوم باشند لازمه این امر گسترش سبک زندگی اسلامی مبتنی بر فرهنگ جهادی) - قَالَ رَسُول ُاللَّه (ص): الْكَادُّ عَلَى عِيَالِهِ كَالْمُجَاهِدِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ : كسي كه براي امرار معاش خانواده سخت مي‌كوشد، همانند مجاهد در راه خداوند است (بحار الانوار،ج 100، باب 1)...
 ١١:١٥ - 1397/07/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
محمد جواد توکلی
منابر اقتصادی ویژه ایام محرم وصفر (5)
محمد جواد توکلی
قال الصادق (ع) : شراء الدقیق ذل و شراء الحنطه عز و شراء الخبز فقر : خرید آرد ذلت است، خرید گندم عزت است و خرید نان موجب فقر است (تهذیب الاحکام شیخ طوسی، ج 7، ص 163) - الذین اذا انفقوا لم یسرفوا و لم یقتروا و کان بین ذلک قواما (فرقان:67)...
 ١١:١٤ - 1397/07/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
محمد جواد توکلی
منابر اقتصادی ویژه ایام محرم وصفر (4)
محمد جواد توکلی
و الو استقاموا علی الطریقه لاسقیناکم ماء غدقا : و اگر آنها بر طریقه (ایمان) استقامت ورزند ما آنها را با آب فراوان سیراب می‌کنیم(جن: 16) - قال علی (ع): اعدا عدوک نفسک التی بین جنبیک...
 ١١:١٢ - 1397/07/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
محمد جواد توکلی
منابر اقتصادی ویژه ایام محرم وصفر (3)
محمد جواد توکلی
(ما همیشه در خطر بودیم، از زمانی که اسلام ظهور کرد دشمنی با ان شروع شد و دشمنی اقتصادی بخشی از ان بود، ماجرای شعب ابی‌طالب، الان نیز در کشور با همین مشکل مواجه‌ایم) - و لایزالون یقاتلونکم حتی یردوکم عن دینکم ان استطاعوا (بقره: 217) - یا ایها الذین امنوا ان تطیعوا الذین کفروا یردوکم علی اعقابکم فتنقلبوا خاسرین...
 ١١:١١ - 1397/07/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
محمد جواد توکلی
منابر اقتصادی ویژه ایام محرم وصفر (2)
محمد جواد توکلی
در آیات و روایات تاکید زیادی بر اهمیت استقلال اقتصادی جامعه اسلامی شده است. هر چند آیه واعدوا لهم مااستطعتم من قوه (انفال:60) به ظاهر به جنگ مرتبط است، ولی بر اساس نگاه مفسران مضومنی عام دارد و بر این نکته تاکید دارد که مسلمانان باید تمامی ابزارهای قدرت را در اختیار داشته باشند که یکی از آنها ابزار قدرت اقتصادی است...
 ١١:٠٩ - 1397/07/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
محمد جواد توکلی
منابر اقتصادی ویژه ایام محرم وصفر (1)
محمد جواد توکلی
أَلَمْ تَرَى كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ؛ تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا ….؛ وَمَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ؛ آيا نديدي چگونه خداوند گفتار پاكيزه را به درخت پاكيزه‌اي تشبيه كرد كه ريشه آن در زمين ثابت و شاخه آن در آسمان است؟ هر زمان ميوه خود را به اذن پروردگارش مي‌دهد... همچنين سخن آلوده را به درخت ناپاكي تشبيه كرده كه از روي زمين بركنده شده و قرار و ثباتي ندارد... (إبراهيم: 24-26). ¢ امام صادق (ع):ثَلَاثَةُ أَشْيَاءَ يَحْتَاجُ النَّاسُ طُرّاً إِلَيْهَا الْأَمْنُ وَ الْعَدْلُ وَ الْخِصْبُ: سه چیز است که مردم همگی بدان نیازمندند: امنیت، عدالت و فراوانی(بحار الانوار؛ ج 75، ص 234.)...
 ١١:٠٤ - 1397/07/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
مردم کوفه در زمان امام حسین (علیه السلام) چگونه مردمی بودند؟
پرسمان محرم (10)
مردم کوفه در زمان امام حسین (علیه السلام) چگونه مردمی بودند؟
در منابع تاریخی و افواه عوام، مردم کوفه اهل خیانت دانسته شده‌اند. آنها مردمي عجول بودند و همین تعجیل آنها در تصمیم‌گیری همیشه به ضرر خود آنها و حاکمان آنها بوده است. «زود رنج بودن» در کنار «زود قانع شدن»، «زود تسلیم شدن» و «زود سرکشی کردن» از روحیّات آنان به شمار می‌آید. مردم کوفه مجموعه قبایل مختلفی بودند و شیعیان تنها بخشی از مردم این شهر بودند. هیچ شکّی وجود ندارد که مردم کوفه، امام حسین(ع) را دعوت کردند و او را یاری نکردند و بعداً در کشتن او نیز مباشرت کردند...
 ٠٨:٥٢ - 1397/06/24 - نظرات : ٠متن کامل >>
با توچه به سوابق سیاسی و تاریخی اهل کوفه چرا امام حسین به عراق رفتند؟! آیا امام فریب کوفیان امام را خورد؟!
پرسمان محرم (9)
با توچه به سوابق سیاسی و تاریخی اهل کوفه چرا امام حسین به عراق رفتند؟! آیا امام فریب کوفیان امام را خورد؟!
کمتر زمانی بوده که کار سیاسی توسط یک فرد انقلابی، با احتمال به موفقیت قطعی انجام شده باشد. از این رو صحیح نیست که فکر کنیم امام باید صد در صد در مورد پیروزی این سفر، اطمینان داشته باشد. امام اهدافی را در چند سطح در نظر داشت؛ دستیابی به هر یک از این اهداف عمل به وظیفه دینی و پیروزی بود و حجّت ظاهری را تمام می کرد. سیل نامه‌های اهل عراق نشان می‌داد عده زیادی نه تنها او را حفاظت خواهند کرد، بلکه با دشمنش خواهند جنگید، در مقابل از هیچ نقطه دیگری از او دعوت به عمل نیامد. اگر امام بعد از دریافت نامه ها به عراق نمی‌رفت...
 ٠٨:٤٩ - 1397/06/24 - نظرات : ٠متن کامل >>
آیا قیام امام حسین (علیه السلام) خواسته خداوند و پیامبر(صلی الله علیه وآله) بود؟
پرسمان محرم (8)
آیا قیام امام حسین (علیه السلام) خواسته خداوند و پیامبر(صلی الله علیه وآله) بود؟
مام حسین(ع) در پاسخ برادرش محمد حنفیه و نیز در پاسخ نامه پسرعمویش عبدالله بن جعفر که با یادآوری بی وفایی مردم کوفه، از وی خواسته بودند به آنجا نرود، می فرماید: که رفتن به کوفه، کشته شدن و اسیر گشتن خانواده اش و دیگر حوادث مصیبت بار، خواسته خداوند است. آری، خداوند می خواست بدین وسیله چهره ننگین ظالمان بنی امیه را رسوا و برای همیشه تاریخ اسوه ای از آزادگی و مبارزه با ستم ترسیم کند...
 ٠٨:٤٦ - 1397/06/24 - نظرات : ٠متن کامل >>
چرا امام حسین(علیه السلام) پس از شهادت مسلم بن عقیل از حرکت بسوی کوفه باز نگشتند؟
پرسمان محرم (7)
چرا امام حسین(علیه السلام) پس از شهادت مسلم بن عقیل از حرکت بسوی کوفه باز نگشتند؟
پاسخ اجمالی: امام در یکی از منزلگاه های نزدیک کوفه خبر بی وفایی کوفیان و شهادت مسلم بن عقیل و چند تن از یاران شان را در کوفه برای همراهان خود بیان کردند و به آنها فهماندند که گام در مسیر پرخطری نهاده اند. در آنجا جز معدود یاران خالص آن حضرت، کسی با کاروان ایشان نماند. همچنین گفته شده امام بعد از رسیدن خبر شهادت مسلم بن عقیل فرمود که او به تکلیف خود عمل کرد و اکنون تکلیف ما باقی مانده است. این گونه سخنان و برخوردها نشان می دهد که امام به خاطر عمل به تکلیف الهی گام در این مسیر گذاشته بود...
 ٠٨:٤٥ - 1397/06/24 - نظرات : ٠متن کامل >>
امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا دلیل خود برای بیعت نکردن با یزید را چه عنوان کرد؟
پرسمان محرم (6)
امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا دلیل خود برای بیعت نکردن با یزید را چه عنوان کرد؟
امام حسین(ع) در روز عاشورا درباره دلیل بیعت نکردن خود با یزید فرمود: «اين ناپاك زاده، فرزند ناپاك زاده مرا ميان دو انتخاب قرار داده است، كشته شدن يا قبول ذلّت و چقدر دور است كه ما تن به ذلّت دهيم، خداوند و پيامبر او هرگز براى ما ذلّت و زبونى نمى پسندند و نياكان پاك سرشت و دامن هاى پاكى كه ما را پرورانده اند و بزرگ مردان غيرتمند و انسان هاى با شرافت اين را از ما نمى پذيرند»...
 ٠٨:٤٣ - 1397/06/24 - نظرات : ٠متن کامل >>
فلسفه صلح امام حسن (علیه السلام) و جنگ امام حسین (علیه السلام) چیست؟
پرسمان محرم (5)
فلسفه صلح امام حسن (علیه السلام) و جنگ امام حسین (علیه السلام) چیست؟
می دانیم که ائمه و پیشوایان دین به ما دستور داده اند تا آنجا که قدرت داریم از حق خود دفاع کنیم و زیر بار ظلم نرویم و آزادانه به زندگی خود ادامه دهیم، چنان که حضرت امام حسین(علیه السلام) در یکی از خطبههای خود می فرماید: «ای مردم آگاه باشید فرومایه ای مرا میان جنگ کردن و تن به ذلت دادن مخیر ساخته است، ولی ذلت از ساحت ما به دور است، ما هرگز تن به ذلت نمی دهیم». روشن است که منظور آن حضرت از به کار بردن کلمه «ما» بیان راه و رسم تمام خاندان عصمتو طهارت(علیهم السلام) بوده است، پس چگونه برادر بزرگوار او با وجود این که فرومایگى معاویهکمتر از یزیدنبود، در برابر اعمال او صبر کرد؟...
 ٠٨:٤١ - 1397/06/24 - نظرات : ٠متن کامل >>
آیا در زمان امام حسین (علیه السلام) که فاصله چندانی با عصر نبوی نداشت نیاز به اصلاح جامعه بود؟
پرسمان محرم (4)
آیا در زمان امام حسین (علیه السلام) که فاصله چندانی با عصر نبوی نداشت نیاز به اصلاح جامعه بود؟
: پس از رحلت پیامبر(ص)، ارزش هاى اخلاقى که ایشان براى رواج آن خون دل خورده بود، به تدریج جاى خود را به مفاسد زمان جاهلیّت داد. بنى امیّه و بازماندگان دوران جاهلیّت آهسته آهسته پست هاى کلیدى را اشغال و صحابه را از صحنه خارج کردند. در زمان معاویه طرافیان او از غارتگرى ابا نداشتند و رسماً مسایل عصر جاهلیّت را زنده کردند. فساد و فحشا و ظلم در عصر یزید به مراتب فراگیرتر شد و اگر امام حسین(ع) دست به قیام نمى زد به یقین امروز خبرى از اسلام نبود...
 ٠٨:٣٩ - 1397/06/24 - نظرات : ٠متن کامل >>
امام حسین(علیه السلام) در سال آخر حکومت معاویهخطاب به حجاجحاضر در منیچه فرمودند؟
پرسمان محرم (3)
امام حسین(علیه السلام) در سال آخر حکومت معاویهخطاب به حجاجحاضر در منیچه فرمودند؟
یک سال قبل از مرگ معاویه، امام حسین(ع) به حج رفت. در این سفر جمعیّتى بیش از هفتصد نفر از انصار و بنی هاشم و اصحاب با تقوای رسول خدا گرد آورد و میان آنان خطبه اى ایراد کرد: «امّا بعد! همه شما دیدید، دانستید و شاهد بودید که این مرد طغیانگر (معاویه) با ما و شیعیان ما چه کرده است؟! ... و شما را به حقّ خداوند و پیامبر خدا(ص) و نسبتى که با پیامبرتان دارم، سوگند مى دهم که حادثه امروز را به مردم برسانید و ...و در شهرهایتان افراد مطمئنّ از مردم را دعوت کنید!»...
 ٠٨:٣٦ - 1397/06/24 - نظرات : ٠متن کامل >>
در دیدار امام حسین(علیه السلام) با فرزدق شاعر چه گذشت؟
پرسمان محرم (2)
در دیدار امام حسین(علیه السلام) با فرزدق شاعر چه گذشت؟
در دیدار امام حسین(علیه السلام) با فرزدق شاعر چه گذشت؟ پاسخ اجمالی: امام حسین(ع) بعداز شهادت مسلم، اعلام کردند که هنوز تکلیف ما باقى مانده است. سپس به خواندن اشعاری پرداختند که مضمون شان درباره برتر بودن بهشت در مقایسه با دنیا و برتری شهادت بر مرگ بود. همچنین طبق قولی دیگر امام با نکوهش بی وفایی کوفیان، خود را سزاوارتر از هر کس برای یاری دین خدا و جهاد در او به هر قیمتی، معرفی می کند....
 ٠٨:٣٤ - 1397/06/24 - نظرات : ٠متن کامل >>
علت صلح نکردن امام حسین علیه السلام با یزید(لعنت الله علیه)
پرسمان محرم (1)
علت صلح نکردن امام حسین علیه السلام با یزید(لعنت الله علیه)
امام حسین(علیه السلام) در روز عاشورادلیل خود برای بیعت نکردن با یزیدرا چه عنوان کرد؟ پاسخ اجمالی: امام حسین(ع) در روز عاشورا درباره دلیل بیعت نکردن خود با یزید فرمود: «اين ناپاك زاده، فرزند ناپاك زاده مرا ميان دو انتخاب قرار داده است، كشته شدن يا قبول ذلّت و چقدر دور است كه ما تن به ذلّت دهيم، خداوند و پيامبر او هرگز براى ما ذلّت و زبونى نمى پسندند و نياكان پاك سرشت و دامن هاى پاكى كه ما را پرورانده اند و بزرگ مردان غيرتمند و انسان هاى با شرافت اين را از ما نمى پذيرند». پاسخ تفصیلی: امام حسین(علیه السلام) طی خطبهای پس از آن که نامه نگاری کوفیان و خیانتشان در این وعده ها، و بدی تکیه بر فریبهای معاویهرا به آن ها گوشزد کرد دلائل خود برای بیعتنکردن با یزیدرا چنین تشریح فرمود...
 ٠٨:٣١ - 1397/06/24 - نظرات : ٠متن کامل >>

2 صفحه بعدی >>





جمعه ٢٣ آذر ١٣٩٧
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام