*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


گروه خبری: اخلاق در حوزه, اخلاق در حوزه  | تاریخ:1397/08/28 | ساعت:١٤:٠٦ | شماره خبر:٤٠٣٨٧٥ |  


    درس اخلاق شماره 570دام‌های شیطان / آیةالله مصباح یزدی

دام‌های شیطان / آیةالله مصباح یزدی

 همه آن مواردی را که شیطان به‌صورت مستقیم و یا با یک یا چند واسطه برای انحراف انسان و ممانعت از پیمودن راه بندگی خدا به کار می‌برد، خداوند حدود آن را در قرآن مشخص نموده است. در آیه 119 سوره نساء آمده: «و لأضلّنّهم»؛ که این ضلالت و گمراه‌ کردن یک عنوان کلی از کارهای شیطان است. آیه در ادامه به بعضی از مواردی را که شیطان به‌عنوان دام در مسیر بندگی قرار می‌دهد اشاره می‌کند که از جمله می‌فرماید: «و لأمنّیّنهم»؛ یعنی آرزوهای کاذب برای انسان‌ها ایجاد می‌کنم تا برای رسیدن به آن آرزوها حاضر باشند و هر کاری را انجام دهند. در این صورت راه باز می‌شود که آن‌ها را به گناه دعوت کنم... 

  


 اخلاق در حوزه


 پیام آیات قرآن: دعوت به بندگی

همه آن مواردی را که شیطان بهصورت مستقیم و یا با یک یا چند واسطه برای انحراف انسان و ممانعت از پیمودن راه بندگی خدا به کار میبرد، خداوند حدود آن را در قرآن مشخص نموده است.

در آیه 119 سوره نساء آمده: «و لأضلّنّهم»؛ که این ضلالت و گمراه کردن یک عنوان کلی از کارهای شیطان است. آیه در ادامه به بعضی از مواردی را که شیطان بهعنوان دام در مسیر بندگی قرار میدهد اشاره میکند که از جمله میفرماید: «و لأمنّیّنهم»؛ یعنی آرزوهای کاذب برای انسانها ایجاد میکنم تا برای رسیدن به آن آرزوها حاضر باشند و هر کاری را انجام دهند. در این صورت راه باز میشود که آنها را به گناه دعوت کنم.

 مشارکت شیطان در اموال و اولاد انسان

آیه 64 سوره اسراء دارد: «وشارکهم فی الاموال و الاولاد»؛ روشن است که شراکت به این معنا نیست که مثلاً شیطان با تاجری سرمایهگذاری کند تا نصف در آمد از آن تاجر و نصف دیگر از آن شیطان باشد، بلکه مشارکت در اموال، یعنی کاری انجام دهی که تنها بخشی از نفعی که انسان از معامله میبرد، از آن تو باشد؛ یعنی کاری میکند که آن تجارت بهصورت مثلاً ربوی یا غش در معامله انجام شود تا گمراه شدن انسانها محقق شود.

 ترساندن انسانها

ترساندن از شگردهای شیطان است. «إنّما ذلکم الشیطان یخوّف اولیاءه»؛ (آلعمران/175) برای مثال در جنگ که وظیفه انسان فداکاری و ایثار است، شیطان میگوید: این دشمن، دشمن سادهای نیست، این، قدرت اتمی دنیا را در اختیار دارد و با یک بمب میتواند یک کشور را نابود کند. اوایل دوران مبارزه با طاغوت پهلوی، وقتی از طرف رژیم چند نفر را میگرفتند، برخی میگفتند: ببینید، این هم نتیجهاش! برخی به مبارزین میگفتند: تو سر جایت بنشین، تو نمازت را بخوان، چه کار به این کارها داری؟! سیاست را بگذار برای سیاستمداران!!

به هر حال یکی از دامهای شیطان همین است که به آنهایی که میخواهند وظایف سختی مثل جهاد یا دادن خمس و زکات را انجام دهند، میگوید: چه کار میکنی؟ این اموال را تو به زحمت تهیه کردهای، به تو چه مربوط که فلان کس گرسنه است؟! در این زمینه هم آیه میفرماید: «و إذا قیل لهم أنفقوا مما رزقکم الله قال الذین کفروا للذین آمنوا أنطعم من لو یشاء الله اطعمه»؛ (یس/47)

 زینت دادن شیطان

گاهی شیطان باید یک چیز را زینت بدهد تا به مقصود خودش برسد. گاهی از چندین سال قبل مقدمه چینی میکند تا شرایط آماده شود و روزی بتواند کار خودش را انجام دهد و باید دانست که هیچ یک از این مسایل تکلیف را از ما ساقط نمیکند.

یکی از اساتید بزرگ اخلاق شاگردان بسیاری داشت که از ارشادات ایشان استفاده میکردند. از کسانی که با ایشان ارتباط داشت، یک روحانی از تهران بود. او یک بار نزد استاد رفته گفته بود که مدتی است نیمه شب حوریهای بهشتی مرا برای نماز شب بیدار میکند. آن استاد گفته بود که به این اعتنا نکن و کار خودت را انجام بده. این جواب، باعث رنجش آن شاگرد شد؛ چراکه زینتهای شیطان را برای خود مقام میدانست. نهضت اسلامی که شروع شد او جزو طرفداران سلطنت شد. در این چند سال، او را برای نماز شب بیدار میکرد تا او را مطمئن کند که هرچه میگوید مرضی خداست، تا اینکه یک روز به او بگوید: برو از شاه ظالم طرفداری کن و او مخالفت نکند.

 وظیفه مؤمنان در برابر شیطان

از آیات و روایات استفاده میشود که شیطان خیلی استاد است و برای هر کسی دامهای متناسبی را پهن میکند. بنابراین هر کس که میخواهد راهی را برود، باید بکوشد تا حجتی نزد خدا داشته باشد. صرف دیدن یک خواب یا ریاضت طولانی نزد خدا، حجت محسوب نمیشود. انسان کاری که میخواهد انجام دهد، باید ببیند که آیات قرآن و روایات درباره آن کار چه میگویند.آیا خداوند نسبت به انجام آن راضی است یا نه؟ بیجهت خودمان را در اختیار کسی قرار ندهیم؛ البته استفاده از استادی که شایسته باشد و واقعاً جهات شرعی را کاملاً رعایت کند، نعمت بسیار عظیمی است و خدا نصیب هر کس بکند، منت بسیاری بر او گذاشته است. این طور نباشد که بگویند هرچه من میگویم تو باید اطاعت کنی؛ حتی اگر گناه باشد!! که این از راههای شیطان است.

تهیه و تنظیم: علیاکبر بخشی

 

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





دوشنبه ١٩ آذر ١٣٩٧
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام