*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


مقاله, اخبار افق, مقاله, اخبار افق شماره خبر: ٤١٥٧٩٢ ١٠:١٩ - 1399/09/01   اصلاحیه ارسال به دوست نسخه چاپي


اصلاحیه

اصلاحیه آیت‌الله استادی به مقاله چاپ شده در افق‌حوزه‌



اشاره: هفتهنامه افقحوزه حسب رسالت رسانهای خود در راستای معرفی خدمات فرهنگی و اجتماعی خطبا و وعاظ محترم، صفحـــــــــــهای با عنـــــــــــــوان «طلایــــــــــــهداران محراب و منبر» ایجاد کرده و تاکنون به معرفی3 نفر از این شخصیتها پرداختــــه است. در شماره 645 نشریه افقحوزه مطالبی به نقل از منابعی چون: «نکتهها از گفتهها»، تألیف حجتالاسلام والمسلمین سیدعبدالله فاطمینیا، «کتاب قوام»، روایت زندگی حجتالاسلام سیدمهدی قوام به قلم محسن دریابیگی؛ «ناشنیدهها درباره آقا سیدمهدی قوام» از فاطمه صناعی و «مجله مبلغان»، شماره 168 منتشر کرده است. بر همین اساس، استاد نکتهسنج و گرامی آیتالله استادی اصلاحیهای به دفتر نشریه ارسال نمودهاند که ضمن قدردانی از حسن توجه معظمله نسبت به هفتهنامه افقحوزه، متن کامل آن تقدیم مخاطبان ارجمند میگردد و امید است همراهی شما سروران گرامی در معرفی اسطورههای وعظ و خطابه، یاریگر همکاران رسانهای ما در معرفی الگوهای ناب این عرصه باشد.

«چون در هفتهنامه افقحوزه 19 آبان ماه 99 مقالهای طولانی درباره مرحوم آقا سیدمهدی قوامزاده چاپ شده و مشتمل بر اشتباهات فاحشی بود که موجب گردید برای اصلاح آن مقاله، مطالبی بنویسم و به ادارهکنندگان هفتهنامه تذکر دهم که هر کتاب یا نوشته نباید مدرک مطالب نشریهای مثل هفتهنامه حوزه باشد، بیدقتی در این هفتهنامه مناسب حوزه علمیه نیست و احیاناً موجب وهن میگردد.

از آقایان لالهزاری سه برادر را میشناسیم


1. آیتالله آقا سیدمحمدعلی (ره) که بعداز تحصیل در حوزه علمیه قم سالها در مسجد لالهزار اقامه جماعت میکرد و اکنون آقازادهاش در همان مسجد اقامه جماعت میکند و خدماتی دارد.

2. آیتالله علامه تهرانی صاحب تألیفات فراوان که شاگرد علامه طباطبایی (ره) بود و سالها در تهران و سپس در مشهد مقدس به خدمات دینی و علمی اشتغال داشت (ره).

3. آیتالله حاج سید مهدی لالهزاری که سالها در مسجد لالهزار نماز میخواند و منبر میرفت و بنده در نوجوانی در آن مسجد از مستمعان منبر او بودم، سپس به مناسبتی به حوزه نجف اشرف مشرف و در آنجا ظاهرا به کارهای تدریس اشتغال داشت و پساز چندی به ایران بازگشت و در شهرری مسجد و خدمات فراوانی داشت که اکنون هم مسجد و خدماتش در آنجا معروف است.


آقازادههای آیتالله حاج سیدمهدی همدوره ما بودند، حاج سیدجواد و حاج سیدحسن، حجتالسلام والمسلمین سیدعلیاکبر حسینی معلم اخلاق خواهرزاده حاج سیدمهدی بود.


قبر پدر حاج سیدمهدی که از علمای بزرگ بوده، کنار قبر آیتاللهالعظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری و سنگ قبر او بعداز تغییرات حرم مطهر برداشته شده است.


اما مرحوم آقا سیدمهدی قوامزاده

پدر ایشان معروف به حاج قوام از منبریهای محبوب بود. پدر حقیر از مریدان منبر او بود و بنده هم مکرر ایشان را دیده بودم.

آقا سیدمهدی بهمناسبت نام پدر به قوامزاده و یا قوام معروف و یکی از منبرهای بزرگ تهران با گرایش به مطالب عرفانی بود. از منبر ایشان در مسجد حاج سیدعزیزالله تهران چند مطلب بهخاطر دارم، میگفت هر شعری را یکبار بخوانم حفظ میشوم این شعر را میخواند:

خدا نخواست که از تــــو دور بمــــانـــم

نه در حیات علی جان نه در ممات علی جان


و میفرمود: این ترجمه دعایی است که میخوانیم«اللهم ارزقنا فی الدنیا زیارتهم و فی الاخره شفاعتهم»

در منبر میفرمود: تکلیف ما روشن است؛ چون مرحوم فیض (ره) این حدیث را نقل کرده: الامور ثلاثة بین رشده و بین غیه و شبهات؛ یعنی در شبهات باید احتیاط کرد.


اینکه محاسنش کوتاه بود و گاهی عبا را زیر بغل میگرفت و در دوران مصدق و ملی شدن صنعت نفت جزو موافقان بود، راست است. اما داستانهایی که پساز حدود شصت سال بعداز وفات به او نسبت میدهند ممکن است بعضی از آنها واقعیت داشته باشد اما در تعلیم و تربیت مردم لازم نیست بگوییم در آب فرو رفت و سگ را از آب درآورد و در آغوش گرفت و از این قبیل حرفها که متأسفانه امروز بازارش گرم و کتابهایی پر از این قصهها چاپ می‌‌شود و مشتریهای فراوان دارد که نباید موجب خوشحالی باشد.


سیدمهدی قوام، امام جماعت نبود و مسجد لالهزار، ربطی به ایشان ندارد و مرحوم حاج مصطفی که وقتی ما او را دیدیم دارای شخصیتی بود و آن عنوان سابق را نباید درباره او به کار برد. در محله پامنار بود و ربطی به لالهزار ندارد.

لالهزار هم مرکز خدمات حاج سیدمهدی لالهزاری بود نه پاتوق مرحوم قوام.»



خروج