*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


اخلاق در حوزه, اخلاق در حوزه شماره خبر: ٤١٠٢٣٧ ١١:٤٠ - 1398/09/05   مؤمن از نگاه امیرالمؤمنین / آیت الله حق شناس تهرانیدرس اخلاق شماره 608 ارسال به دوست نسخه چاپي


مؤمن از نگاه امیرالمؤمنین / آیت الله حق شناس تهرانیدرس اخلاق شماره 608

مؤمن از نگاه امیرالمؤمنین / آیت الله حق شناس تهرانی


امیرالمؤمنین در اوصاف مومن می‌فرماید:«یصف الحق و یعمل به؛ یعنی مومن حق را توصیف می‌کند و به آن عمل می‌کند. «لایدع للخیر غایه الا امها؛ مؤمن می‌پرسد که کدام فضیلت است که من به ان متخلق نیستم؟ ولذا یک یک فصائل را قصد می‌کند. مومن می‌گوید که من باید از تمام فضائل انسانیت برخوردار شوم. همین یک موعظه برای من و شما کافی است. با دیدن این روایت باید خجالت بکشیم. اگر به این احادیث عمل نکنید از رحمت خدا دور خواهید شد، باید عمل بکنید. وقتی که دانستید، باید در عمل پیاده کنید، آقاجان من! اگر نمی‌توانی همه نماز هایت را اول‌وقت بخوانی، حتی‌المقدور یک وعده اش را اول وقت بخوان، وعده‌های دیگر را هم باید از پروردگار عزیز درخواست کنی...



حضرت در ادامه میفرماید:«ولا مظنه الا قصدها(نهجالبلاغه-خطبه87) یعنی مومن نه تنها به فضائل یقینی متخلق میشود، بلکه اگر گمان هم داشته باشد که انجام کاری فضیلت دارد، آن را به جا میآورد و به آن متخلق میشود، مؤمن دنبال سیراستکمالی در دنیاست.

 علت خلقت انسان از نظر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم

در کتاب عللالشرایع بیان شده که شخصی سوال کرد: یابن رسولالله! لم خلق الله الخلق؛ پروردگار! ما را برای چه خلق کرده است؟ آیا ما را خلق کرده تا به جهنم ببرد؟ حضرت فرمود: پروردگار شما را برای این خلق کرده تا سیر استکمالی بکنید.

 صفات دیگر مومن

حضرت امیر در ادامه میفرماید: قد خلع سرابیل الشهوات؛ مومن لباس خواسته دل را کنده است و به دنبال این است که پروردگار چه میخواهد. وتخلی من الهموم؛ این که میپرسید چطور میشود انسان از این همه هموم و غصهها فارغ شود و هم واحد داشته باشد، جوابش این است که وقتی مومن قید تعلقات را زد، مقام و پول و همه اطوارمادی را زد. این مومن دیگر فدایی شد و دیگر دنبال «دلم میخواهد» نیست. چنین بندهای دیگر هیچ غمی ندارد، مگر اینکه رضایت پروردگار را اندازهگیری میکند. مبادا درس شما با نماز اول وقتتان مزاحمت کند یا کسب و کار شما مانع از نماز اول وقت بشود.

از آن کارگر یاد بگیرید که وقتی در منزل شما مشغول کار بود، همین که صدای اذان را شنید، گفت: آقا! من باید بروم و نمازم را بخوانم. قربان این کارگر بروم. من باید دست و پای چنین کسی را ببوسم.باید پشتسر این کارگر نماز خواند.

رفقا! این را در دفتر خاطرات خود بنویسید که اگر دنیا با آخرت مزاحمت پیدا بکند و شما از اخرت صرف نظر بکنید، از نماز اول وقت صرف نظر بکنید و به دنیا بپردازید، دنیای شما درست نخواهد شد.

 مژده برای مومن

در این جا یک مژده به شما بدهم و آن این که پروردگار در حدیث قدسی میفرماید: اذا کان الغالب علی العبد الاشتغال بی جعلت همته ولذته فی ذکری؛ (کنزالعمال1872)، اگر طوری بشود لااقل شصت درصد، هفتاد درصد از اوقاتتات را به یاد خدا باشید، ان وقت این مقدمه است برای اینکه خداوند باقی مانده کار را برای شما درست کند و مقام یقین را به شما مرحمت بکند؛ چون در ادامه میفرماید؛ و رفعت الحجاب فیما بینی و بینه؛ آنوقت پرده را از میان خودم و او برمیدارم که با چشم دلش مرا ببیند.

 ارزش مومن

فرد مؤمن از شئون حق تعالی است و لذا مؤمن با دیدن مؤمن آرامش میگیرد که امام صادق علیه السلام فرمود: ان المومن لِیَسکن الیالمومن کما یُسکن الظمان الیالماء البارد؛ (کافی ج2، 247) همانطور که انسان تشنه وقتی به آب گوارای سرد برسد، ارام میشود، مؤمن هم وقتی به مومن رسید آرام میشود. همین مقام بلند انسان مؤمن است که خداوند به حضرت موسی علیه السلام فرمود: فاذا لقیتهم یا موسی فاخفض لهم خناحک؛ زمانی که با مومنین ملاقات کردی، برای آنها تواضع کن.

خداوند انشالله همه ما را در زمره مونین واقعی قرار دهد.

تهیه و تنظیم: علیاکبر بخشی


خروج