*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > فجر چهلم 


فجر چهلم شماره خبر: ٤٠٦٣٤١ ١٢:٢٣ - 1398/01/18    گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشهانقلاب اسلامی انقلاب برترین برندها  انقلاب اسلامی نماد و الگوی برتر دو قرن اخیر ارسال به دوست نسخه چاپي


 گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشهانقلاب اسلامی انقلاب برترین برندها انقلاب اسلامی نماد و الگوی برتر دو قرن اخیر

گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه


شالوده شکنی‌های انقلاب اسلامی در جهان بی‌نظیر است. انقلاب‌های قرن بیستم به بعد شامل سه انقلاب 1917 روسیه، انقلاب چین و انقلاب اسلامی ایران است. البته در سال 1979 و همزمان با انقلاب اسلامی در ایران هم در کوبا انقلابی رخ داد که انقلاب کوچکی بود. انقلاب اسلامی در مقایسه این انقلاب‌ها صاحب شاخصه‌هایی است که مختص به آن است و برجستگی‌هایی که انقلاب اسلامی در زمینه‌های مختلف ایجاد کرده منحصر به فرد است و در دیگر انقلاب‌ها مشاهده نمی‌شود...


برندهای ده گانه انقلاب اسلامی در دو قرن اخیر

• انقلاب طوفانی

در بررسی مجموعه انقلابهایی که در دو قرن اخیر اتفاق افتاده است متوجه میشویم هیچکدام مانند انقلاب اسلامی طوفانی نبودهاند. بلکه در دیگر انقلابها یک فرآیند طولانی توسط توده مردم اتفاق افتاد که ریتمی کند داشت و بعداز ایجاد انقلاب هم مردم به سراغ کار خودشان رفتند و گفتند انقلاب تمام شد. انقلاب آمریکا در سال 1775 شروع شد و در سال 1789 جرج واشنگتن پایان انقلاب را اعلام کرد. البته در کشور چین انقلاب مائوویستی هنوز ادامه دارد اما دیگر چیزی بهنام انقلاب ملاحظه نمیشود و همان حکومت دیکتاتوری مائوویستی ادامه دارد و خبری از انقلاب نیست. در حالیکه انقلاب اسلامی ما هنوز هم انقلاب است و همان طوفندگی و شور و حرارت علیه کسانی که علیه آنها انقلاب شد ادامه دارد و مردم هنوز درحال انقلاب هستند و اهداف انقلاب درحال تعقیب است. انقلاب ما علیه استکبار جهانی بود که هنوز هم ادامه دارد و ما در میانه راه قرار داریم. لذا انقلاب اسلامی بهشدت طوفانی آغاز شد و طوفانهایی هم که در مسیر انقلاب اسلامی رخ داد منحصر بهفرد بود. بهعنوان مثال طولانیترین جنگ قرن بیستم علیه انقلاب اسلامی شکل گرفت که حتی از جنگ جهانی هم طولانیتر بود، در این هشت سال تمام دنیا علیه یک کشور متحد شدند. در جنگ جهانی کشورهای متعددی در دو طرف حضور داشتند اما این تنها جنگی بود که 44 کشور یک طرف و در طرف دیگر کشوری بود که تازه از استبداد رها شده بود که اتفاقاً به پیروزی رسید؛ سازمانهای جهانی رأی به تجاوزگری کشور مقابل و پیروزی ایران در این جنگ دادند. در طول این مسیر، انواع کودتاها اتفاق افتاد و 246 حزب تشکیل شد. تکتک این کودتاها در دنیا بی نظیر بود. بهعنوان مثال در کودتای نوژه تقریباً نیمی از ارتش کشور و بخش عظیمی از ظرفیت نیروی هوایی را بسیج کردند که تمام زیرساختهای سیاسی کشور مانند رهبری، صدا و سیما و سپاه را بگیرند و انقلاب را نابود کنند. اما به تعبیر حضرت امام قدس سره یک سگ، مأمور الهی شد و آن کودتا را لو داد. همچنین آمریکاییها در طبس بزرگترین حمله خارجی را در خفا ترتیب دادند. در شرایطی که کشور ما خبر ندارد که کشور دیگری با انواع هواپیماها وارد خاک او شده، اما خداوند طوفان شن را مأمور مقابله با آنها کرد و از این مثالها در طول انقلاب مکرر وجود دارد؛ انقلاب اسلامی این طوفانها را پشتسر گذاشته و لذا واژه تقدس، مناسب چنین انقلابی است، این خود یک برند است. اگر در تمام دنیا از واژه «ثوره» استفاده کنید، بلافاصله انقلاب اسلامی در اذهان شکل میگیرد، این برند مهمی است که به تابلوی انقلاب اسلامی تبدیل شده است.


• انقلاب ایمانی

دومین برندی که انقلاب اسلامی ایجاد کرد چیست؟ انقلاب اسلامی در سال 1979 اتفاق افتاد. در دهه 70 تئوری پایان عصر ایدئولوژی توسط تمام فیلسوفان غربی مطرح و پایان دین سیاسی اعلام شد؛ سلطه سکولاریسم در تمام حکومتها گسترده و اعلام و دین دیگر در سیاست دخالت نکند. انقلاب اسلامی در اواخر همین دهه و در دورانی که این تئوری بهصورت گسترده مطرح میشود، سربلند میکند. این انقلاب علیه کشور خاصی نبود. حضرت امام قدس سره همان زمان رسماً اعلام کردند، آمریکا از شوروی بدتر است و شوروی از آمریکا بدتر و انگلیس از هر دوی آنها بدتر است و همه آنها از همدیگر بدتر هستند؛ ما علیه ظلم و استکبار در تمام دنیا انقلاب کردیم. اما شاخصه انقلاب ما دینگرایی بود. به این معنی که براساس دین وحیانی و الهی این انقلاب را برپا کردیم و بر نظریه پایان عصر ایدئولوژی خط بطلان کشیدیم. در همان دوران آقای فوکویاما به ایران آمدند و در مقالهای برای انقلاب اسلامی از واژه انقلاب ایمانی استفاده کردند و در دورانی که صحبت از بی دینی بود، انقلابی بر مبنای دین مطرح شد که برندی برای انقلاب اسلامی است. تنها انقلابی که در قرن بیستم براساس دین شکل گرفت، انقلاب اسلامی ایران است و این تابلو مختص به انقلاب اسلامی و از ویژگیهای آن است و این ویژگی باید باقی بماند. باید توجه داشته باشیم اگر یک فروشگاه، برند و تابلوی خود را عوض کند، مشتریهای خودش را از دست خواهد داد. لذا باید این تابلو و برند دینی بودن را برای انقلاب اسلامی حفظ کنیم.


• مصالحه سنت و مدرنیته

سومین برند انقلاب اسلامی که امروزه جزء دست آوردههای چهلساله آن است، مصالحه سنت و حداثت است.

برخی کشورها توانستهاند برندهایی مانند انقلاب کارگری یا کشاورزی یا انقلاب سوسیالیستی روسیه ایجاد کنند که البته خیلی زود از هم پاشید؛ امروز روسیه به سمت سرمایهداری غربی حرکت کرده است. در حالیکه ما هنوز مدعی برندهای انقلاب هستیم. کار فوقالعاده انقلاب اسلامی که منحصر به فرد است اینکه بعداز انقلاب اسلامی یک شکاف و گسست تاریخی در تمام دنیا اتفاق افتاد. جهان بعداز قرون وسطی و عصر روشنگری در اروپا، وارد فضای جدیدی شد؛ از سنت عبور کرده و وارد عصر صنعت شد؛ این دوگانگی سنت و صنعت باعث ایجاد یک گسست تاریخی شد. مانند اینکه تاریخ به دو قسمت قبل و بعداز این واقعه تبدیل شد؛ به این معنی که از سنت عبور کردند. امروزه دنیای غرب هرچه را که برخلاف عقلانیت دنیای مدرن غرب است، سنت دانسته و کنار میگذارند. در حالیکه انقلاب اسلامی تمام داشتههای سنتی خود را در دست گرفت و وارد دنیای جدید کرد، سنت و همه ابزارها و روشهای جدید را در کنار هم قرار داد. به این معنی که اسلام را داخل در ظرف جمهوریت قرار دادیم. رهآورد مدرنترین انقلاب جهان یعنی انقلاب کبیر فرانسه جمهوریت بود. جمهوری پنجم فرانسه مدعی بود که ما بهترین شکل حکومت را ایجاد کردهایم که شامل قوانینی مبتنی بر عقلانیت بشری است. ما هم اسلام را با جمهوریت مخلوط کردیم. وقتی در فرانسه از حضرت امام قدس سره سؤال شد قصد دارید چه نوع حکومتی را تشکیل بدهید ایشان در پاسخ گفتند: حکومت جمهوری اسلامی و شکل آن همان جمهوریت موجود در کشورهای دنیاست اما محتوای آن اسلامی است. این به معنای آشتی سنت و حداثت است که از برندهای انقلاب اسلامی است و در جای دیگری وجود ندارد. متفکرین جوامع مختلف وقتی به بحث الجمع بین الحداثة والسنة میرسند معمولاً یا نیمی از دین را کنار میگذارند و یا لباس مدرنیته را به تن میکنند. ولی انقلاب اسلامی با همه توانش اعلام کرد همه اسلام، اسلام سنتی و فقه جواهری و همان اسلامی که داشتیم را بدون کم و زیاد در دنیای امروز مطرح کردیم؛ به آن افتخار میکنیم که مدعی اسلام 1400 ساله در دنیای امروز هستیم. تمام مکانیزمها و ساز و کارهای دنیای امروز را به خدمت گرفتیم و در قانون اساسی ما چیزی از دنیای مدرن نیست که ما هم ذکر نکرده باشیم. نوع سیستم ما مردم سالاری است و در حکومت پارلمان و حزب وجود دارد، هرچه در دنیا پذیرفته شده است را داریم با این تفاوت که ما با دین آشتی کردهایم. زمانی که پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم بهصورت رسمی تشکیل حکومت دادند با انواع سنتها و قوانین موجود در جامعه مواجه بودند. اعراب براساس جاهلیت انواع معاملات، روابط سیاسی و قبیلهگی و مناسبات قدرت را داشتند.

پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم آنها را دور نریختند، بلکه بهعنوان مثال در معاملات تبصرههایی مانند ممنوعیت ربا را قرار دادند و همان شکل معاملات را ادامه دادند و معاملات دینی جا افتاد. پیامبراسلام آنها را با دین آشتی داد و هر مشکلی داشتند اصلاح کردند و کمبودهای آن را تصحیح کردند. شاکله معاملاتی که بهوسیله مجموعه آیات و روایات و سنت در اختیار ماست در دوران جاهلیت هم وجود داشت، اما ارزشهای آن بهوسیله دین ایجاد شده است، در انقلاب اسلامی هم فقیه جانشین امام زمان و جانشین پیامبر قدس سره یک سری از احکام امضایی را مطرح کردند. پیامبراکرم همانگونه که احکام جدیدی را مانند خمس، زکات و روزه ارائه کردند، برخی از مسائل حاضر جامعه را هم پذیرفتند. فقیه هم به همین ترتیب اصل اسلام را ارائه کرد و ساختارهای مدرنی را که در سنت ما وجود نداشت مانند پارلمان و ریاست جمهوری و حزب را هم امضاء کرد و در اصل 26 قانون اساسی تحزب را پذیرفت اما 5 شرط برای آن قرار داد. در دوران مشروطه علما به قانونگذاری توسط پارلمان ایراد گرفتند و گفتند ما حق نداریم خارج از شریعت چیزی به قانون اضافه کنیم، اما امام راحل فرمودند: ما برای اداره زندگی امروز نیاز به قانون عرفی داریم. لذا مجلس را رأس امور معرفی کردند. بنابراین همانگونه که به طرزی زیبا انقلاب شکل گرفت مصالحه بین سنت و حداثت نیز ایجاد شد، در اوایل انقلاب مردم از جمهوری اسلامی حمایت کردند و 99 درصد مردم به آن رأی آری دادند که این نصاب رأی در دنیا فوقالعاده و منحصر به فرد است.


• برقراری موازنه قوا بین تشیع و دیگر مذاهب و ادیان

شیعه یا مکتب اهلبیت علیهم السلام در طول تاریخ در اقلیت قرار داشته و بهشدت تضعیف شده، بهگونهای که تمام ائمه ما مسموم یا شهید شدند و علمای ما مورد شکنجه و اذیت قرارگرفتند، اما انقلاب اسلامی بین تشیع و دیگر ادیان توازن خوبی ایجاد کرد. بهگونهای که با وجود اقلیت جمعیت تشیع نسبت به دیگر مذاهب، ما بهعنوان سخنگوی جهان اسلام مطرح شدیم و مکتب اهلبیت علیهم السلام آنقدر اوج گرفت که بدخواهان از ترس این اوجگیری مسائلی مانند هلال شیعی را مطرح کردند. امروزه مکتب تشیع از مسیحیت که نیمی از جمعیت جهان را به خودش اختصاص داده و از یهودیت که توسط دنیای غرب حمایت میشود و از دیگر مکاتب الهی و مذاهب اسلامی بهلحاظ منطق و گفتوگو جایگاه بالاتری دارد. گفتوگوی تمدنها توسط تشیع به جهان معرفی شد و سازمانهای بین المللی سالی را بهعنوان گفتوگوی تمدنها اختصاص دادند، صحبت ما در جهان آشتی و تعامل است. امروزه هیچ حرف دینی در دنیا وجود ندارد مگر اینکه حضور انقلاب اسلامی در آن برجسته است، این برندی برای انقلاب اسلامی است. ما بهرغم اقلیت جمعیت و بهرغم اینکه سالها تحت فشار و استبداد بوده و تازه سر برآوردهایم، توازنی را برقرار کردهایم که کسی به لحاظ مکتبی سخنی بالاتر از ما ندارد. امروزه ما مدعی وحدت هستیم. زمانی که ما در اقلیت بودیم به ما فشار وارد میکردند، اما بعداز انقلاب اسلامی صحبتی از انتقامگیری مطرح نشد بلکه صحبت ما از برادری و وحدت و قدرتی است که در پی این وحدت ایجاد میشود. انقلاب اسلامی در دوران موازنه قوا ویژگیها و شاخصههایی از خود نشان داد که در تاریخ بینظیر است. به این معنی که قدرتی که تا دیروز تحت فشار قرار داشته است به سمت انتقامگیری حرکت نکرده است. در اوایل انقلاب حضرت امام خمینی قدس سره به نماینده پاپ که به ایران آمده بود خطاب دینی کردند و فرمودند: ما از شما انتظار داریم زیر سلطه کارتر نروید، شما طرفداران مسیح هستید، به میدان بیایید و ما هم به شما کمک میکنیم، به این ترتیب انقلاب اسلامی را بهعنوان نقطه قوت مسیحیت عنوان کردند.


• ولایت فقیه

انقلاب اسلامی در دنیایی که مدلهای مختلف از دموکراسی معرفی میشود، توانست برند ولایت فقیه و شیوه حکومتی مردمسالاری دینی را مطرح کند.

در فضایی که انواع مدلهای دموکراسی مطرح بود و افرادی مانند دیوید هلد در کتاب «مدلهای دموکراسی» دوازده مدل دموکراسی را مطرح میکردند و .... انقلاب اسلامی سنت دینی خودش یعنی «ولایت فقیه» را روی دست گرفت و آن را بهعنوان یک مدل در قالب مردمسالار دینی در دنیا مطرح کرد و بهخوبی توانست این مدل حکومت را معرفی کند. این مدل حکومتی در دنیا ناشناخته بود ولی جمهوری اسلامی به خوبی توانست آن را در دنیا جا بیاندازد تا جایی که برای بسیاری از کشورها بهصورت الگو درآمد و از ترس الگوگیری از آن فشارهای زیادی بر جمهوری اسلامی وارد شد.

برند ولایت فقیه دارای دو ویژگی است، اول اینکه بهلحاظ عرضی در دنیای امروز هیچ بدیلی برای آن یافت نمیشود، همچنین بهصورت تاریخی هم بیمانند است. در دوران غیبت در تشیع حتی یک روز هم نبوده است که ما نظام ولایت فقیه نداشته باشیم، برخی گمان میکنند که این حضرت امام بود که ولایت فقیه را ارائه کردند، در حالیکه در تمام دورانها ولایت فقیه را داشتهایم. در قرن چهارم شیخ مفید فتوا و دیدگاه ولایت فقیه را ارائه داد که این دیدگاه و فتوا مدت 600 سال مبنای تفکر شیعی بود. ایشان نظام ولایت فقیه را بهگونهای طراحی کرد که تشیع در ذیل حاکمیت عباسیان دارای نظام ولایت فقیه بود و در آن حال تشیع کار خودش را انجام میداد. شیخ مفید قاضی القضات حکومت بود و در واقع سیستم قضایی او مبتنی بر تشیع بود. همچنین سید مرتضی کارهایی انجام داد. در دوره مغول هم در ذیل حاکمیت جور و توحش مغولی علامه حلی فتوا میداد و حتی اولجایتو مغول را شیعه کردیم که نامش را به سلطان محمد خدابنده تغییر داد. در حقیقت نظام ولایت فقیه به مدت 600 سال مشغول کار بود ولی فعالیت او مبتنی بر خفقان و سیستم حکومتی آن دوران بوده است. بعداز این مدت و با روی کارآمدن صفویه شرایط تغییر کرد و شاهان صفوی از علما دعوت کردند و گفتند حکومت حق شماست و بیایید حق خود را بگیرید. در دوره صفویه ما 218 سال ولایت فقیه داشتیم که متناسب با آن روز بود که سلاطین صفوی شیعی حضور داشتند و علما در کنار آنها نظامی مبتنی بر ولایت فقیه را پیاده میکردند. پای دین در سیستم مرجعیت و مسائل مالی، تعلیم، تربیت و اوقاف، ثبت ازدواج و غیره در بین بود و شیخالاسلام همان جایگاه ولی فقیه را داشت و اعمال قدرت میکرد. به این ترتیب از قرن چهارم تا پایان قرن دوازدهم ما ولایت فقیه را داشتهایم. بعداز آن هم وقتی در دوره قاجاریه خلاء قدرت پیش آمد بلافاصله انقلاب مشروطه پدید آمد. بنابراین در هیچ دورهای ما بدون ولایت فقیه نبودهایم. بعداز مشروطه هم که خلاء دوران پهلوی پیش میآید بلافاصله ایده ولایت فقیه مطرح میشود و انقلاب اسلامی این راه را ادامه میدهد. البته علمای گذشته موفق نشدند تا حاکمیت ولایت فقیه را بهصورت مستقل تشکیل بدهند، حتی شیخ مفید مجبور شد دولت سایه تشکیل بدهد، یعنی در ذیل دولت عباسیان، دولت در سایه تشکیل داد و محقق کرکی مجبور شد دولتی تلفیقی با سلاطین صفوی تشکیل بدهد. در دوران مشروطه هم محقق نائینی رسماً گفت شرایط به-گونهای است که نمیتوانیم ولایت فقیه مستقل تشکیل بدهیم بنابراین با کمک شاهان قاجار اینکار را انجام میدهیم. ولی امام خمینی قدس سره از روز اول گفتند: بسمالله الرحمن الرحیم، شاهنشاهی از ابتدا باطل و نامشروع بوده و شاه باید برود، هرچقدر افراد پادرمیانی کردند که شاه بماند امام فرمود: هیچ شاهی عادل نبوده است و حتی شاهانی که در طول تاریخ بهنام عادل معروف شدهاند از همه ظالمتر بودهاند. مشروعیت ولایت فقیه مستقل است، جمهوری اسلامی بر مبنای ولایت فقیه تشکیل شد و شکلگیری این سیستم در تاریخ بینظیر است. چرا که هیچگاه تشیع نتوانسته است ولایت را مستقلاً تشکیل بدهد. امروزه ولایت فقیه مستقل است و یک حکومت تمام عیار اسلامی مبتنی بر قانون اساسی مدرن با حفظ همه سنتها تشکیل شده است که مسئلهای بینظیر است و جزء برندهای نظام است.


• رهبری نظام

یکی از بحثهای جدی در سیاست این است که قدرت، حاکمیت و دولت در اختیار چه کسانی باشد. دنیای سیاست همیشه گرفتار این مسائل بود که حاکم باید چه شرایطی داشته باشد و چطور میشود او را عزل کرد و اگر فاسد و مستبد شد چطور او را برکنار کنند. انقلاب اسلامی در پاسخ گفت: چرا از ابتدا به سراغ این حاکمان میروید که با مشکل مواجه بشوید. دغدغه دنیای سیاست در بین چهار چگونگی تشکیل میشود، چگونگی شکلگیری قدرت، چگونگی اعمال قدرت، چگونگی توزیع قدرت و چگونگی مهار و تحدید قدرت؛ بشر همیشه گرفتار مهار قدرت بوده است. اما جمهوری اسلامی گفت: ما حاکمیتی ایجاد میکنیم که دارای رهبری با ویژگیهایی باشد که این دغدغهها را نداشته باشید؛ بنا کردن سازو کاری که نتیجه آن انتخاب رهبری حکیم، فقیه، فیلسوف است. کدام کشور دنیا دارای رهبری، حکیم، فیلسوف و فقیه جامع الشرایط، سیاستمدار و دیگر ویژگیهای فوقالعاده بشری است؟ آیا در تمام تاریخ بشر بعداز معصومین میتوان شخصی مثل امام خمینی قدس سره پیدا کرد؟! امام خمینی قدس سره یک برند است، بعداز ایشان هم رهبری نظام را ببینید، زمانی که آقای پوتین به دیدار رهبر انقلاب آمده بود گفت: من حضرت مسیح را ندیدم، ولی وقتی ویژگیهای آیتالله خامنهای را دیدم، اعتقادم به مسیح خیلی زیاد شد.

 این سخن سیاستمداری است که دنیای غرب را به چالش کشیده است. بسیاری از رهبران دنیا میدانند انقلاب اسلامی رهبرانی داشته و دارد که در تاریخ بینظیر هستند. این آرزوی افلاطون بوده است که روزی برسد که یا شاهان حکیم بشوند یا حکیمان شاه بشوند، البته ایشان تعبیر فیلسوف داشته است، انقلاب اسلامی از ابتدا رهبری حکیم انتخاب کرد؛ فارابی همین بحث را طرح کرد و امروز مصداق بارز مدینه فاضله فارابی و افلاطون در انقلاب اسلامی دیده میشود. بنابراین رهبری انقلاب ما یک برند است و باید این برند انقلاب را برجسته کنیم و به دنیا بگوییم کدامیک رهبری مانند رهبر ما دارد؟ کدام ویژگی رهبران شما مانند رهبران ماست؟


• ساختارسازی مدرن

همانطور که در بحث سنت و حداثت عرض کردم، ما یک مکتب اعتقادی دینی کلامی الهی را وارد دنیای جدید کردهایم. یکی از مشکلات چنین انقلابهایی ساختارسازی است، به این معنی که در ساختارهای مدرن سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و سیستم تصمیمسازی و تصمیمگیری با مشکل مواجه میشوند، ولی جمهوری اسلامی از روز اول در قانون اساسی خود مدرنترین نسخه ساختارهای جدید را بر اساس اعتقادات دینی بازسازی کرد. امروزه کسی نمیتواند بهلحاظ ساختاری به ما ایراد بگیرد، چرا که ما جدیدترین نسخه ساختارهای موجود در دنیا را اخذ کردهایم و آنها را دینی کرده ایم. بنابراین ساختارسازی مدرن ویژگی و برند انقلاب اسلامی است. بهطور معمول انقلابهای دیگر در ساختارسازی دچار مشکل میشوند چرا که در رابطه با مسائل بومی و محلی و منطقهای دچار مشکل میشوند و فرصتی برای ساختار سازی نمییابند.


• رقابت

انقلاب اسلامی با تمام دنیای کفر، شرک، استکبار و ظلم رقابت کرد و این برند بهنام ما ثبت شده است. در دنیا انقلاب اسلامی به این عنوان شناخته میشود که در مقابل ابرقدرتها ایستاده است، در برابر آمریکا ایستاده است و هرجا حضور استکباری و دنیای کفر آمریکا حاضر است ما هم حضور داریم. در آمریکای لاتین، نزدیکترین نقطه به آمریکا حضور داریم، همزمان با انقلاب اسلامی، در نیکاراگوئه هم انقلابی رخ داد و ما با اینکه انقلابی نوپا داشتیم به کمک آنها رفتیم. در آمریکای لاتین، آفریقا، آسیا و همه جا شعار ما سر داده میشود و انقلاب اسلامی پا بهپای رقیب خود حرکت میکند. تا جایی که آمریکاییها احساس خطر کردند و گفتند حیاط خلوت ما که آمریکای لاتین است درحال تسخیر است. از دوره کارتر و ریگان آمریکا بهدنبال خاورمیانه جدید است، با گذشت این زمان و بکارگیری تمام ظرفیتهای اقتصادی و سیاسی موفق به اینکار نشدهاند و ما تنها کشوری هستیم که در برابر آنها ایستادهایم و اجازه اینکار را ندادهایم. آنها بهدنبال این بودند که اسرائیل بهعنوان قدرت برتر شناخته شود؛ اعراب با اسرائیل رابطه برقرار کنند و فلسطین را از بین ببرند و جریان اسلام خواهی را از منطقه جمع کنند اما موفق نشدند. در ماجرای بهار عربی فرصتی به دست آنها آمد و کشور سوریه را که در همسایگی حوزه تشیع است را هدف قرار دادند تا با تسخیر سوریه به ایده خاورمیانه جدید تحقق ببخشند، حدود 110 کشور را پشتسر جریان سوریه قرار دادند و ما ایستادیم و روسیه را هم با خودمان همراه کردیم و در سوریه به گونهای عمل کردیم که موفق نشدند؛ کار بهجایی رسیده است که هدف امروز آنها این است که جمهوری اسلامی را از سوریه بیرون برانند تا بگویند ما عامل پیروزی در سوریه بودیم و ایران بهعنوان عامل پیروزی در سوریه معرفی نشود و آمریکا و اسرائیل شرط گذاشتهاند که جشن پیروزی سوریه را روزی میگیریم که ایران از سوریه خارج شود و این پیروزی به اسم ما تمام شود، این درحالی است که خودشان میدانند که انقلاب اسلامی در این رقابت بر آنها پیروز شد. آنها قدرت سیاسی، رسانهای و نظامی 110 کشور را به میدان آوردند و انقلاب اسلامی به تنهایی ایستاد و همانطور که ورق جنگ تحمیلی را برگرداند، در سوریه هم ورق جنگ را برگرداند و امروزه همه حس میکنند که ایران یک قدرت بینظیر است. زمانی که آنها هنوز قدرت ما را حس نکرده بودند دائماً ما را با گزینه نظامی تهدید میکردند و میگفتند: گزینه نظامی روی میز است. قدرت رقابت و قدرت ظرفیتسازی مواجه با دنیای غرب ما را به سمتی کشاند که قدرت دفاعی، فناوری موشکی و هستهای خود را تقویت کردیم؛ ابرقدرتها مشغول چانهزنی با ما شدند و ما در این چانه زنیها مشغول قدرت نمایی بودیم. البته در داخل گاهی بحثهایی داریم، اما اگر هیچ چیز هم به دست نیاورده باشیم الا اینکه تمام نهادها و سازمانهای بینالمللی و قدرتها ده سال با ما چانه زدند تا به نوعی ما را به کوتاه آمدن راضی کنند، یک پیروزی است. اینکه اجازه ندادیم آنها پیروز شوند نوعی قدرت نمایی و پیروزی در رقابت است. اینها نشان میدهد برند رقابت با دنیای استکباری بهنام انقلاب اسلامی ثبت شده است. در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی این رقابت بهنام دنیای سوسیالیزم ثبت شده بود و شوروی بهعنوان پرچمدار رقابت با دنیای لیبرالیسم شناخته میشد، اما انقلاب اسلامی، شوروی را پشتسر گذاشت؛ امروزه تنها رقیب دنیای غرب انقلاب اسلامی است و بسیار جالب است که خود آنها این اعتراف را دارند که امروزه تنها رقیب ما انقلاب اسلامی است، رقابت آنها با روسیه و چین بر سر بحثهای اقتصادی است، بحث بر سر ایجاد موازنه اقتصادی است و اگر به یکدیگر امتیاز بدهند مشکلی با هم ندارند. اما انقلاب اسلامی رقابتی جدی با آنها دارد که بالاتر از مسائل اقتصادی روزمره است و بهصورت اساسی با آنها مشکل دارد و لذا تابلوی رقابت با دنیای استکبار در دست انقلاب اسلامی است، باید از این تابلو محافظت کنیم و اجازه پایین آمدن این تابلو را ندهیم. مشکلات اقتصادی، ناکارآمدی کارگزاران ما و گرفتاریهای دیگر در کشور ما وجود دارد و بخشی از این مسایل هم اقتضای این دوران سختی است و نباید اجازه پایین آمدن این تابلو را بدهیم. باید این تابلو را بالای سر نگه داریم، چرا که تا پرچم بالا باشد نشانه زنده بودن لشگر است. بنابراین باید برندها و تابلوهای انقلاب اسلامی را بالا نگه داریم تا دنیا بداند با تمام مشکلاتی که برای ما پیش میآید هنوز هم مرد رزم و در میدان حاضر هستیم.


• تمدنسازی

تمام کشورها در حوزه اقتصاد تلاش میکنند و زندگی میکنند و کسی بهدنبال تمدنسازی و آینده نیست. تمدنسازی بهصورت گفتمانی شعار انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب اسلامی است که مراحل پنجگانه آن را هم مطرح کردند که شامل انقلاب اسلامی، نظامسازی، دولتسازی، جامعهسازی و تمدنسازی است که تمدنسازی مرحله آخری است که مورد ادعای جمهوری اسلامی است. آنقدر این تابلوی انقلاب اسلامی برجسته بود که دنیای غرب به این فکر افتاد. تئوریهایی که «ساموئل هانتینگتون» و « فرانسیس فوکویاما « و امثال آنها دادند در این راستا بود. هانتینگتون هشت تمدن را برای آینده بشر متصور شد که با همدیگر رقابت میکنند، از مجموع این هشت تمدن شش تمدن از دور خارج شده و دو تمدن باقی میمانند که تمدن غرب به رهبری آمریکا و تمدن اسلام به رهبری ایران باقی میمانند و با هم رقابت میکنند. اینکه امثال هانتینگتون و فوکویاما در رابطه با پایان تاریخ و موعودگرایی به فکر نظریهپردازی افتادند دلیلی بر برند انقلاب اسلامی است. اگر ما این حرفها را نمیزدیم دیگران در این فکرها نبودند و آقای فکویاما نمیگفت: رقیب دنیای غرب انقلاب اسلامی است. بنابراین ما صاحب این برند هستیم؛ اولینبار این کالا را ما تولید کردیم و همه جا بهنام ما شناخته میشود. برند تمدنسازی هم بهنام انقلاب اسلامی است.

• مردم برتر

ما صاحب مردم و جامعهای هستیم که حقیقتاً در دنیا بینظیر است. ما انقلابهای گوناگونی را مطالعه کردیم و حتی بقایای برخی از آنها باقی مانده است و در بین آنها هیچ ملتی را نمییابیم که مانند ملت ایران با وجود همه مشکلات پای کار ایستاده باشد. همین امروز با انواع مشکلات فساد و تبعیض و سوء استفادهها، مردم پای انقلاب ایستادهاند. امام راحل فرمودند: « من با جرأت مدعى هستم که ملت ایران و توده میلیونى آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول اللَّه صلی الله علیه و آله و سلم و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن على؟عهما؟ مى‏باشند.» آنها حجت خدا را در کنار خود داشتند، ولی ما بعداز 1400 سال بدون اینکه معصوم و حجت خدا را دیده باشیم، با تمام هستی خودمان پشتسر نماینده عام امام زمان ایستادهایم. با تمام قوا به میدان آمدیم، انقلاب کردیم و بعداز آن با تمام قوا در برابر نزدیک به 50 کشور ایستادگی کردیم و اجازه ندادیم در جنگ شکست بخوریم. انواع توطئهها را علیه ما ایجاد کردند و انواع فشار و جنگ اقتصادی و تحریم را پیش آوردند و امروز هم آمریکا با تمام ظرفیت اقتصادی خود بسیج شده است تا کشورهای دیگر را در تمام دنیا برای تحریم ایران ترغیب کند، ولی ما ایستادهایم. اخیراً یکی از دولتمردان اروپایی که به ایران آمده بود در شهرهای ایران گردش کرد و گفت: من هیچ تأثیری از تحریمهای آمریکا در ایران مشاهده نکردم، این مسئله برای ما یک ارزش است. اما صیانت و حفاظت از این ملت خیلی مهم است و نباید کاری کنیم که این ظرفیت قدرتمند ملی را از دست بدهیم. امروز دنیای غرب تمام ظرفیت خود را بکار گرفته است تا این ظرفیت عظیم ملی، پشت انقلاب را خالی کنند. لذا به هر مناسبتی توطئه میکنند تا مردم بهدلیل مشکلات مشغول اعتراض و تظاهرات بشوند و در برابر نظام قرار بگیرند. امروز بعداز گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی وظیفه کسانی که به این برندها آگاه هستند، بهخصوص حوزه علمیه، دانشگاه و نخبگان است و این تکلیف شرعی است که از این برندها محافظت کنند و اجازه مصادره شدن این تابلوها را ندهند. بهخصوص قدرت مردم و اعتقادات مردم که پشتسر نظام است نباید تضعیف بشود، حفظ این برند از اوجب واجبات است و انقلاب اسلامی باید بعداز گذشت این چهل سال راهبردهایی را برای حفظ این برندها تعریف کند.


خروج




چهارشنبه ٢٠ فروردين ١٣٩٩
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام