*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > علامه طباطبایی 


علامه طباطبایی, علامه طباطبایی شماره خبر: ٤٠٠٤٧٨ ١٥:٤٥ - 1397/03/07   اثر آیةالله حاج شیخ علی سعادت‌پرور تهرانیگزارشی کوتاه از کتاب «ثمرات حیات»  ارسال به دوست نسخه چاپي


اثر آیةالله حاج شیخ علی سعادت‌پرور تهرانیگزارشی کوتاه از کتاب «ثمرات حیات»

اثر آیةالله حاج شیخ علی سعادت‌پرور تهرانی


نقش مرحوم علامه طباطبایی‌ قدس‌سره در دوران اخیر در نشر معارف، از راه برگزاری جلسات دروس معرفتی، سلوکی و اخلاقی و نیز شاگردان ایشان در حفظ و تقریر مطالب را نمی‌توان نادیده گرفت. مجموعه‌های ارزشمندی از قبیل مجموعه نفیس و نورانی «ثمرات حیات»، راز دل،‌لب اللباب، مهر تابان و مذاکرات پروفسور کربن با علامه، حجم عظیمی از معارف اسلام ناب محمدی‌ صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم است که از چشمه‌جوشان و زلال قلب تابناک علامه طباطبایی‌ قدس‌سره بر زبان مبارکش جاری شده و توسط شاگردان ایشان به اهالی این زمان هدیه شده است.

به قلم فرزند ارجمند ایشان حجةالاسلام والمسلمین علیاصغر سعادتپرور

 

نقش مرحوم علامه طباطبایی قدس‌سره در دوران اخیر در نشر معارف، از راه برگزاری جلسات دروس معرفتی، سلوکی و اخلاقی و نیز شاگردان ایشان در حفظ و تقریر مطالب را نمیتوان نادیده گرفت. مجموعههای ارزشمندی از قبیل مجموعه نفیس و نورانی «ثمرات حیات»، راز دل،لب اللباب، مهر تابان و مذاکرات پروفسور کربن با علامه، حجم عظیمی از معارف اسلام ناب محمدی صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم است که از چشمهجوشان و زلال قلب تابناک علامه طباطبایی قدس‌سره بر زبان مبارکش جاری شده و توسط شاگردان ایشان به اهالی این زمان هدیه شده است.

در این میان همت، استقامت و پیگیری مجدانه و مخلصانه مرحوم استاد حجةالحق حضرت آیةالله سعادتپرور قدس‌سره در حفظ بخش قابل توجهی از این میراث شفاهی در وادی اخلاق، سیر و سلوک و معارف باطنی اسلام که از محضر علامه قدس‌سره اخذ نمودهاند جایگاه والا و ستودنی دارد.

کتاب «ثمرات حیات» ثمره سالها حیات مبارک نگارنده بهشمار میرود و در قالب پرسش و پاسخ سامان یافته و مشتمل بر بیش از 260 جلسه در موضوعات گوناگون از قبیل: توحید، عرفان، سیر و سلوک، اخلاق اسلامی، اسرار ادعیه، لطایف و حقایقی دلنشین از آیات، روایات و سخنان عارفان است که جان را به نیکویی صیقل میدهد و نور بصیرت میافزاید. در سالروز رحلت حضرت علامه طباطبایی قدس‌سره و به همین مناسبت و از باب تیمماً و تبرک بخشهایی از بیانات ایشان را در کتاب «ثمرات حیات» آمده تقدیم خواندگان عزیز میشود:

1 اهمیت جدیت در جهاد با نفس

استاد: (علامه طباطبایی) سالک باید متوجه باشد که در جهاد با نفس، بهطور کلی، بر آن و آثارش غالب آید و اصول آنها را از خانه دل بر کند؛ زیرا اگر ذرهای از حب مال و جاه و منیت و کبر و خودپرستی در آن باقی باشد، هرگز به کمال نخواهد رسید.

دیده شده بعضی از سالکان پس از سالها ریاضت و مجاهده به کمالات نرسیده و در جنگ انفسی شکست خوردهاند. میگویند روزی سیدبحرالعلوم قدس‌سره را خندان دیدند، سببش را پرسیدند؟ در جواب فرمود: اکنون پس از بیست سال رنج و تعب وقتی به خود نگریستم، دیدم دیگر در اعمالم ریایی نیست و توانستهام بر فتح آن (نفس) موفق گردم.

2 ضرورت ملازمت با شرع در سلوک

... سالک از ابتدای سیر تا مقام وصول، باید ملازم شرع باشد و سر سوزنی از ظاهر شریعت تجاوز ننماید و چون کسی این چنین نباشد منافق است... اینکه شنیده شده و به بعضی نسبت دادهاند که چون شخص به کمال رسید تکلیف از او ساقط میشود، افتراء و کذب محض است، زیرا رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم با اینکه اشرف موجودات بوده، تا آخرین لحظه حیات، تابع و ملازم احکام الهیه بودهاند.

3 معنای عرش و سرادقات

تلمیذ: (استاد آیةالله سعادتپرور) سؤال شد از معنای عرش و سرادقات در این فراز از دعای عرفه «یا من احتجب فی سرادقات عرشه عن أن تدرکه الابصار».

استاد قدس‌سره: سرادقات پردههای نحوه وجودی میباشد. موجودات و عرش خود مخلوقات است. حضرت میفرماید: ای آنکه در پرده سراهای مخلوقاتت مستور گشتهای تا چشمهای ظاهر تو را نبینند.

تلمیذ: در واقع تمام مظاهر عالم وجود، دارای دو جنبه میباشند. عالم مُلک و عالم ملکوت؛ به تعبیری دیگر، عالم امر و عالم خلق، چنانکه بعضی آیات شریفه به همین مطلب اشاره دارد. عالم ملک را دیده ملکی و خلقی ناظر است و عالم ملکوت و امری دیده باطنی. دعا در مقام بیان این است که دیده ظاهر را از دید ملکوت بهرهای نخواهد بود، اما دیده باطن از مشاهده ملکوت و عالم امر همواره بهرهمند است، ولی توجه به توجه ندارد.

چنانکه میفرماید: «یا من تجلی بکمال بهائه فتحققت عظمته الاستواء، کیف تخفی و انت الظاهر ام کیف تغیب و انت الرقیب الحاضر إنک علی کل شیء قدیر و الحمدلله وحده»

4 خواب سنگین اهل دنیا

تلمیذ: سؤال شد از ربط میان دو آیه شریف: «ام حسبت أن اصحاب الکهف و الرقیم کانوا من آیاتنا عجباً... و کذلک بعثناهم لیتساءلوا بینهم قال قائل منهم کم لبثتم قالوا لبثنا یوما او بعض یوم قالوا ربّکم أعلم بما لبثتم» با آیه «إّنا جعلنا ما علی الارض زینة لها لنبلوهم أیّهم أحسن عمله».

استاد: باید گفت: ربط و مناسبت بین این دو آیه شریفه آن است که گمان نکنید جریان اصحاب کهف در میان آیات ما، امر عجیبی است. این امر، سنتی جاری از ما بر انسان است و تا در این دنیا زندگی میکند، به زخارف آن سرگرم است و زینتهای آن وی را فریب میدهد و از خدایش غافل میسازد. جریان غافلان، عیناً چون خواب اصحاب کهف میباشد و زود است که از این خواب سنگین، پس از مرگ بیدار شوند و خداوندشان آنان را زنده کند و از ایشان بپرسد:

«قال کم لبثتم فی الارض عدد سنین. قالوا لبثنا یوماً أو بعض یوم فسئل العادین. قال إن لبثتم إلا قلیلاً لو أنّکم کنتم تعلمون. أفحسبتم انّما خلقناکم عبثاً و أنکم إلینا لا ترجعون» در آیه دیگر میفرماید: «و یوم یعرض الذین کفروا علی النار» سپس به رسولش میفرماید: «فاصبر کما صبر اولوالعزم من الرسل و لا تستعجل لهم کانهم یوم یرون ما یوعدون لم یلبثوا إلا ساعةً من نهار بلاغ فهل یهلک إلا القوم الفاسقون».

 

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA


خروج




چهارشنبه ٠٩ مهر ١٣٩٩
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام